Oszczędne wykrawanie jednakowych elementów z foamiranu: mój sposób

IMG_20160803_102021Kiedy zaczynałam swoją przygodę z foamiranem byłam bardzo ograniczona w środkach. Więc każdy nawet ten najmniejszy kawałeczek pianki, co musiałam wyrzucić, dosłownie ściskał mi serce. W tych czasach wchłaniałam sporo materiałów szkoleniowych, analizowałam i wyłapywałam przydatne moim zdaniem chwyty i metody. Najbardziej poszerzonym i względnie prostym sposobem na wykrawanie dużej ilości jednakowych elementów  jest wycinanie z kwadratów i prostokątów. Jednak moje matematyczne oko stwierdziło, że musi być sposób bardziej ekonomiczny.

Z tego się zaczęły moje poszukiwania własnej metody ekonomicznego wykrawania. Dzisiaj przedstawię ją.

U podstaw tej metody leży wykorzystanie szablonów z dużą ilością płatków.
Są skonstruowane w taki sposób, by wykrawać płatki prawie bezodpadowo.

Tak wygląda uniwersalny szablon dla płatków z regularnym kształtem

IMG_20160803_102057

Tak wygląda mapa rozkroju na tym szablonie

IMG_20160803_105111

Po wycięciu paska z kilkoma płatkami nożyczkami odcinam każdy osobny płatek tak, jak zaznaczyłam w górnej części tego arkuszu.

A to jest szablon dla płatków z nieregularnym kształtem brzegu
IMG_20160803_102113

Przy rozkroju na takim szablonie paski wycinają się bez odpadów, i tylko przy nadawaniu fałdek i wcięć powstają drobne skrawki.

IMG_20160803_103822

IMG_20160803_105229

Dla łatwiejszego wycinania może być i taki kształt. Z nim zostaje trochę więcej odpadów. Ale naprawdę TROCHĘ)

IMG_20160803_102207

Powstaje taki szablon w kilaka etapów.

Najpierw należy zdecydować się jaki kształt ma powstać dzięki takiemu szablonu, oznaczyć jego szerokość X i wysokość Y. Dla przykładu za podstawę płatku wzięłąm prostokąt
3×3,5 cm, bardzo często się spotyka taki rozmiar przy robieniu róż.
Następnie narysowałam ewentualny kształt płatka.

Gdybym wycinałam z kwadratów zostawało by (i to dość sporo!) odpadów, zupełnie nie użytecznych. Więc zminimalizować odpady, a przy okazji zmniejszyć czas wykrawania dużej ilości płatków, konstruuję wielopłatkowe szablony. Dolny brzeg zawsze jest odzwierciadleniem dolnego brzegu kolejnego pasku elementów.

Więc, na sztywnej kartce (lepiej tekturce) zaznaczyłam pas szeroki na 3,5 cm, podzieliłam go wzdłuż na 3 części, szerokie na 1/1/1,5 cm. Pasek 1,5 cm będzie do tworzenia dolnej części szablonu. Następnie podzieliłam w poprzek cały pasek na odcinki w 1,5 cm, czyli na szerokość połowy przyszłego płatka.

IMG_20160803_111036_1

Żeby umodelować dół płatka w dolnym pasie szerokim na 1,5 cm należy nakreślić łamaną zig-zag.

IMG_20160803_111323_1

Potem znajduję środek każdej diagonali i rysuję sinusoidę. Powtarzam to na całej długości pasu. Można pominąć tę etap i wycinać trójkątny dół połamanej, jednak płatki wychodzą ładniejsze i bardziej naturalne, jak nieco „zgładzić”  tę linię.

IMG_20160803_112012_11

Dla płatków róży potrzebuję regularny kształt brzegów, więc u góry szablonu rysuję półkule.

IMG_20160803_112323_1

dla nieregularnej linii brzegu można zaokrąglić kąty.

IMG_20160803_112153_1

W tym rodzaju szablonu górna linia jest jednocześnie górną linią dla kolejnego paska.
Również podobny kształt można wykorzystywać dla wycinania dużej ilości listków.
Dla przykładu, rozkrój na szablonie większego rozmiaru

IMG_20160803_122650

Górna linia może wyglądać inaczej, jeśli tego potrzebuje sytuacja. Niektóre warianty:

IMG_20160803_113454_1

Przesuwając szablon w duł lub do góry mamy możliwość zwiększyć lub zmniejszyć długość płatków.

Więc, takie oto szablony powstały

Najlepiej robić je długie  na 30-35 cm, by swoją długością pokrywały standardowy arkusz foamiranu.

Jak widać mój system pomaga maksymalnie zminimalizować odpady. Jednak po drodze okazała się druga zaleta podobnego rozkroju – skrócenie czasu wycinania.
Jak już pokazywałam wam wcześniej, często posługuję się igłą do wycinania, którą można oprawić jak długopis. Więc jeśli szablon ma wystarczającą sztywność pozwala to bez poprzedniego zaznaczania linij cięcia wycinać bezpośrednio pod szablon. Potrzebuje to pewnej sprawności lecz po dość krótkim okresie wykorzystania igły przyzwyczaiłam się i nożyczkami posługuję się wyłącznie do dopieszczenia kształtów elementów, jeśli jest na to taka potrzeba. Aczkolwiek, nawet jeśli poprzednio użyć wykałaczki i naznaczyć linii cięcia, pozwoli to znacznie skrócić czas wycinania.

 

 

4 uwagi do wpisu “Oszczędne wykrawanie jednakowych elementów z foamiranu: mój sposób

    • zaczęłam ją stosować do mniejszych ilości. Ale ostatnio na piwonii swietnie się sprawiła, bo do pocięcia było 2 arkusze 30×35. Nawet te niepełnowymiarowe niby odpady też się po docinało i się zużyło.Jeszcze mam paten na listki do piwonii, ale to już osobnym razem)

      Polubienie

    • Nie jest do jednorazowego użytku. Do tego znacznie szybciej wycinam elementy. Tak że dla mnie się opłaca i wględem czasu i względem oszczędności

      Polubienie

Skomentuj

