Czym ciąć foamiran?

W zasadzie istnieje kupa sposobów.

Zacznę od elementarnego i najbardziej używanego – nożyczki. Przydadzą się różnego rozmiaru: duże do odcinania większych kawałków, średnie (mogą być szkolne np.) – dla wycinania nieskomplikowanych dość dużych elementów, małe specjalistyczne do precyzyjnego cięcia np. chirurgiczne. Wszelkiego rodzaju nożyczki z ozdobnymi brzegami pomogą szybciej i dokładniej wycinać elementy z nierównym brzegiem. Uwaga konieczna – wszystkie nożyczki mają być dokładnie naostrzone i czyste, ponieważ pianka jest bardzo „czuła” i na każdą najmniejszą niedoskonałość ostrza co prowadzi do rozdarć lub poszarpanych brzegów.

Osobiście zmierzam do tego, by zamienić duże nożyce na nóż, szczególnie w przypadku linii prostych. Może to być zwykły ostry scyzoryk lub modelarski nóż, bądź nawet skalpel medyczny. Warunek ten sam – ostre czyste ostrze.

Bardzo pomocnymi, kiedy chodzi o precyzyjność, powtarzalność i skomplikowaną linię brzegów, są wykrawacze do scrapbookingu. Nie jest to tania zabawa, lecz z pewnością ułatwia i przyśpiesza robotę.
Warto zaopatrzyć się w podstawowe dziurkacze ozdobne, chociażby do najdrobniejszych elementów. Nie są one drogie. Warto się skupić na najmniejszych kwiatuszkach i gwiazdkach pięcioramiennych, ponieważ ten kształt najtrudniej wyciąć ręcznie.

Odkryłam dla siebie bardzo nietypowy instrument do cięcia foamiranu. Jestem z niego zadowolona. Nie dziwcie się, ale to zwykła igła do strzykawki. Można zrobić oprawkę, by było wygodniej trzymać. Osobiście ja dopasowałam rozmiar igły, obcięłam złącze plastikowe tak, by została tylko igła i wsadziłam do ołówka mechanicznego.

Na koniec dodam, że zestaw instrumentów do cięcia bardzo zależy od metody wykrawania elementów. A o tym pomówimy osobno, ponieważ temat jest bardzo złożony.

Redakcja i uzupełnienie w ciągu dalszym

4 uwagi do wpisu “Czym ciąć foamiran?

  1. Zwykłe nożyczki łatwo naostrzyć, ale te ozdobne? Próbowałam ciąć folię aluminiową, napsułam prawie całą rolkę, a efektu jakoś nie zauważyłam 😦 No i ciekawa jestem, jak tniesz tą igłą… hmmm…

    Polubienie

  2. Niestety ozdobne nożyczki mogą służyć tylko jako opcja dodatkowa. Bo, racja, bardzo szybko się tępią.
    Co do igły – nic skomplikowanego
    Bierzesz i tniesz po obrysie lub dookoła szablonu tak, abyś robiła to wykałaczką. Jedynie trze uważać by na stawić igłę na sam koniuszek, a nieco pochylić. Myślę że jak spróbujesz to szybko wyczujesz jak to robić. Tylko doradzam wziąć grubszą, bo cienka szybko się tępi i się zgina

    Polubienie

  3. Pingback: FOAMIRAN  czyli z czym się to je. | NikAlexa

Skomentuj

